به گزارش روشنای راه، عباسی در حاشیه بازدید از مدارس استثنایی استان البرز اظهار داشت: بخش قابلتوجهی از مشکلات مدارس استثنایی به کمبود امکانات و خدمات آموزشی بازمیگردد که باید در سطح استانی و ملی برای حل آنها تلاش شود.
وی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیتهای موجود استان در حل این چالشها، افزود: هماهنگی دستگاههای مختلف، از جمله خدمات عمومی نظیر برق، گاز و آب، میتواند در رفع مشکلات این مدارس نقش بسزایی داشته باشد. عباسی همچنین بر لزوم تأمین تجهیزات و امکانات آموزشی ویژه برای این مدارس تأکید کرد.
فضای مناسب آموزشی، نیاز جدی دانشآموزان اتیسم در البرز
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان البرز، حمیده سلیمانی، نیز در این بازدید به مشکلات متعدد دانشآموزان با نیازهای ویژه و خانوادههای آنها اشاره کرد. وی گفت: در استان البرز بیش از ۲ هزار دانشآموز در مدارس استثنایی و ۶۰۰ دانشآموز با معلولیت در ۳۰۰ مدرسه عادی تحت پوشش آموزش فراگیر قرار دارند.
سلیمانی با اشاره به چالشهای معلمان مدارس استثنایی افزود: هر دانشآموز استثنایی بهطور متوسط نیازمند انرژی و توجهی معادل ۱۰ دانشآموز عادی است. این امر باعث فرسودگی شغلی معلمان میشود و لازم است رفاه و انگیزه این قشر در سطح ملی و مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره مشکلات دانشآموزان اتیسم در استان البرز تأکید کرد: مدرسه نور در ناحیه سه کرج که مختص دانشآموزان اتیسم است، از فضای مناسب و ایمن برخوردار نیست. ضروری است با پیگیری نمایندگان مجلس، فضایی متناسب و ایمن برای این دانشآموزان فراهم شود.
چالشهای مالی و حملونقل در مدارس استثنایی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی البرز در خصوص تأمین هزینههای سرویس مدارس گفت: سال گذشته بخشی از هزینههای حملونقل از طریق شهرداریها و آموزش و پرورش استان تأمین شد و بخشی نیز توسط والدین پرداخت گردید. امسال در انتظار برگزاری جلسات شوراهای شهر هستیم تا این هزینهها به طور کامل تأمین شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همراهی نمایندگان مجلس و حمایت نهادهای ذیربط، مشکلات مدارس استثنایی استان البرز در ابعاد مختلف آموزشی، مالی و زیرساختی برطرف گردد.