به گزارش روشنای راه، ابوالفضل رحمانی اظهار داشت: از مجموع ۱۸ کیلومتر طول آزادراه شهید سلیمانی در کرج، تاکنون هفت کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است. طبق برنامهریزیهای انجامشده، این میزان تا پایان امسال به ۱۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی این پروژه اظهار کرد: طبق برنامه، کل این آزادراه تا خردادماه سال ۱۴۰۴ بهطور کامل تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید. این مسیر شامل ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل است که از مهمترین آنها میتوان به پل B1 اشاره کرد. این پل با طولی معادل ۱۰۵۰ متر و ارتفاع ۱۳۸ متر، یکی از پیچیدهترین و مهمترین سازههای این پروژه به شمار میرود.
چالشهای فنی و روند ساخت پل B1
رحمانی در ادامه با تأکید بر چالشهای مهندسی این پل خاطرنشان کرد: پل B1 یکی از حساسترین و پیچیدهترین بخشهای این آزادراه است که ساخت آن با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا و به دست متخصصان ایرانی در حال انجام است. این پل روی رودخانه کرج احداث شده و عملیات اجرایی آن با سرعت و دقت در حال پیشرفت است.
وی افزود: بر اساس ارزیابیهای انجامشده، با بهرهبرداری نهایی از این آزادراه، حدود ۴۵ درصد از بار ترافیکی آزادراه تهران-کرج کاهش خواهد یافت. این موضوع نقش مهمی در تسهیل تردد مسافران و کاهش گرههای ترافیکی شمال کرج خواهد داشت.
انتظار برای گشایش مسیر و کاهش ترافیک کلاک
عملیات احداث آزادراه شهید سلیمانی از تیرماه سال ۱۳۹۵، در ادامه آزادراه شهید همت و در شمال کرج آغاز شد. این پروژه در ابتدا قرار بود تا پیش از سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد، اما به دلیل موانع متعدد از جمله کمبود اعتبارات مالی و وجود املاک معارض، روند تکمیل آن با تأخیر مواجه شد.
اکنون ساکنان استان البرز و مسافران ۱۴ استان کشور چشمانتظار تکمیل و بهرهبرداری از این آزادراه هستند تا از گلوگاه ترافیکی کلاک کرج رهایی یابند. با تکمیل نهایی این مسیر، علاوه بر کاهش چشمگیر زمان سفر، مسیر دسترسی بین تهران و مناطق شمالی کشور نیز روانتر و ایمنتر خواهد شد.