به گزارش روشنای راه، حسین مهاجری، عضو شورای شهر کرج، در این خصوص اظهار داشت: ایستگاه شهید سلطانی که طی دو سال گذشته با تصمیم شورا تکمیل شد، قرار بود به متروی تهران متصل شود تا مسافران بتوانند بدون وقفه تا ۴۵ متری گلشهر ادامه مسیر دهند. اما با وجود تکمیل خطوط ریلی و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ایستگاههای میانی هفتتیر، مصباح و امام حسین، هنوز امکان بهرهبرداری کامل فراهم نشده است.
وی تأکید کرد که مشکل اصلی مترو کرج نه در مدیریت شهری، بلکه در عدم تخصیص زمین برای مرکز دپو و تعمیرات قطار است. بر اساس مصوبات گذشته، مقرر شده بود که دانشگاه خوارزمی ۱۵ هکتار زمین برای احداث مرکز دپو در اختیار شهرداری قرار دهد، اما این امر تا کنون عملی نشده است.
کمبود قطار، نبود زمین دپو و مشکل سیگنالینگ، چالشهای متروی کرج
مهاجری با اشاره به ضرورت تأمین زمین دپو برای نگهداری و تعمیر قطارها، تصریح کرد: بدون این مرکز، امکان افزایش تعداد قطارها وجود ندارد و در نتیجه، ارائه خدمات با سر فاصله مناسب غیرممکن خواهد بود. حتی اگر امروز زمین دپو در اختیار شهرداری قرار گیرد، حداقل دو سال زمان برای ساخت فاز اول آن نیاز است.
وی همچنین به مشکل کمبود رام قطار اشاره کرد و گفت: با وجود اختصاص بودجه توسط مدیریت شهری برای خرید قطار، هنوز اقدامی جدی از سوی دولت برای تأمین رامهای مورد نیاز انجام نشده است.
علاوه بر این، مهاجری تأکید کرد که سیگنالینگ یکی دیگر از موانع بهرهبرداری کامل مترو است و بدون تکمیل آن، امکان حرکت ایمن و منظم قطارها وجود ندارد. در صورت حل این مشکلات، متروی کرج میتواند با سر فاصله منطقی هر ۲۰ دقیقه یکبار خدماترسانی کند و شهروندان بتوانند بدون انتظار طولانی، از این سیستم حملونقل بهرهمند شوند.
مترو کرج بدون حمایت دولت به بهرهبرداری کامل نمیرسد
این عضو شورا در پایان خاطرنشان کرد که تا زمانی که دولت و نهادهای بالادستی برای تأمین زمین دپو و خرید رام قطار اقدام جدی نکنند، بهرهبرداری کامل از متروی کرج در مسیر شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر تقریباً غیرممکن خواهد بود.