به گزارش روشنای راه، عمار ایزدیار در نطق پیش از دستور یکصد و نود و هشتمین جلسه رسمی شورای شهر، ضمن بررسی مشکلات اجرای این طرح، اظهار داشت: در کلانشهر تهران، سامانهای برای احراز مالکیت خودروهای ساکنان مناطق مشمول طرح وجود دارد که افراد میتوانند با ثبت پلاک خود، از جریمههای ناشی از این محدودیت معاف شوند. اما در کرج، به دلیل عدم راهاندازی چنین سامانهای، ساکنان این محدودهها ناچارند برای هر بار تردد، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند که این امر باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.
لزوم اصلاح محدوده و ایجاد سامانه ثبت اطلاعات ساکنان
ایزدیار با تأکید بر ضرورت رفع این چالش گفت: دو راهکار برای کاهش مشکلات این طرح وجود دارد. راهکار نخست، ایجاد یک سامانه مشابه تهران برای ثبت پلاک خودروهای ساکنان محدودههای مشمول طرح است که به آنها اجازه تردد قانونی دهد. راهکار دوم، بازنگری و اصلاح محدودههای مشمول طرح به نحوی که کمترین میزان مناطق سکونتگاهی درگیر این محدودیت شوند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود معابر در هسته مرکزی شهر کرج، در صورتی که تدبیری برای ساکنان این مناطق اندیشیده نشود، اجرای این طرح بینتیجه خواهد ماند و ممکن است با نارضایتی گسترده شهروندان همراه شود.
عدم پیشبینی راهکارهای حمایتی، علت عدم موفقیت طرح
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه عدم پیشبینی راهکارهای حمایتی برای ساکنان یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت اجرای مستمر طرح زوج و فرد در کرج است، گفت: چنانچه مدیریت شهری قصد دارد این طرح را بهصورت جدی و مداوم اجرا کند، باید زیرساختهای آن را نیز فراهم کند. عدم وجود سازوکار مشخص برای تعیین وضعیت ساکنان، موجب تحمیل هزینههای غیرضروری بر آنها شده و در نهایت اثربخشی طرح را کاهش خواهد داد.
ایزدیار در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما این است که سامانهای برای احراز مالکیت خودروهای ساکنان محدودههای مشمول ایجاد شود تا این افراد بدون نگرانی از جریمه بتوانند تردد کنند. همچنین، پیشنهاد دیگری که میتواند کارآمدتر باشد، بازنگری در محدودههای مشمول طرح است تا تأثیر منفی آن بر محلات مسکونی به حداقل برسد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج تأکید کرد که شورای ترافیک باید نسبت به بررسی و اصلاح این طرح اقدام کند تا مشکلات موجود برطرف شده و شهروندان بتوانند با کمترین چالش از این طرح بهرهمند شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید با نگاه کارشناسی و بهرهگیری از تجربیات سایر کلانشهرها، نسبت به اجرای سیاستهای ترافیکی اقدام کند. در غیر این صورت، اجرای بدون برنامه و مطالعه چنین طرحهایی، علاوه بر افزایش نارضایتی عمومی، موجب کاهش اثربخشی آن نیز خواهد شد.