به گزارش روشنای راه، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از قطعات مختلف این پروژه بزرگ ملی، ضمن ابراز رضایت از سرعت پیشرفت عملیات اجرایی، اظهار داشت: آزادراه تهران–شمال به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور، با اتکا به توان مهندسی و دانش فنی داخلی در حال پیشرفت است. وی تأکید کرد: کلیه مراحل طراحی، ساخت و اجرای پلها، تونلها و سازههای فنی این پروژه به دست مهندسان جوان ایرانی صورت گرفته که خود مایه افتخار است.
صادق با اشاره به ترافیک ثبتشده در ایام نوروز عنوان کرد: در تعطیلات نوروزی، بیش از ۳۷ هزار تردد در این آزادراه به ثبت رسید که نشاندهنده اهمیت و کارکرد این مسیر در جابجاییهای ملی است. وی افزود: به بهرهبرداری رسیدن هر قطعه از این آزادراه میتواند نقش مهمی در کاهش حجم ترافیک و افزایش ایمنی سفرها داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه از آغاز قریبالوقوع عملیات اجرایی منطقه ۳ این پروژه خبر داد و گفت: پس از هماهنگی با سازمان حفاظت محیطزیست، روند ساخت این بخش نیز با رعایت اصول زیستمحیطی آغاز خواهد شد. وی تأکید کرد: به دلیل ویژگیهای توپوگرافی خاص منطقه، انتخاب مسیر و اجرای پروژه باید بهگونهای باشد که کمترین آسیب را به طبیعت وارد کند.
صادق همچنین به دغدغههای مالی پروژه اشاره کرد و افزود: تأمین منابع مالی برای تکمیل این ابرپروژه از طریق بودجه عمرانی کشور بهتنهایی امکانپذیر نیست، از اینرو هماهنگیهایی در سطوح عالی از جمله معاون اول رئیسجمهور و بنیاد مستضعفان برای یافتن راهکارهای مالی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگرچه پروژه از نظر فنی و توان اجرایی پیمانکاران مشکلی ندارد، اما تحقق کامل آن نیازمند حمایت و تأمین مالی پایدار است. وی هدف از این بازدید را پیگیری پروژههای نیمهتمام و تسریع در اجرای طرحهای زیربنایی در دولت چهاردهم عنوان کرد.