کدخبر: 9712 جمعه، 29 تیر 1403 - 14:15 9712 پرینت خبر
درباره فعالیت شورای راهبردی و اهمیت تشکیل کمیته‌ها استان‌ها؛

آقای دکتر ظریف! استان‌ها را به‌عنوان پشتوانه مردمی دولت چهاردهم دریابید

image

بدون‌شک، انتخاب مدیران شایسته در دولت چهاردهم، امری بسیار مهم است چراکه از ارکان اصلی کارآمدی و ثبات آن به‌شمار می‌رود.

به گزارش روشنای راه، اعضای کابینه به‌عنوان بازوان اجرایی دولت، نقشی کلیدی در تدوین و اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات اتخاذ شده ایفا می‌کنند. از این رو، شایسته‌سالاری در انتخاب وزرا و سایر مدیران ارشد اجرایی در دولت جدید، ضرورتی انکارناپذیر است.

اما روز سه‌شنبه، بیست‌وششم تیرماه بود که محمدجواد ظریف از سوی دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب به‌عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شد و در یک پیام در مورد روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت توضیحاتی ارائه کرد؛ بر اساس اعلام وی ۵ کارگروه «اجتماعی»، «فرهنگی»، «زیربنایی»، «اقتصادی»، «سیاسی، دفاعی و امنیتی» در شورای راهبری تشکیل شده و ذیل این کارگروه‌ها نیز کمیته‌هایی برای پیشنهاد وزرا و مسئولین مختلف تشکیل شده است.

اما در این بین مهم‌ترین پرسش این است که سهم ستادهای استانی در این کارگروه‌ها چه میزان است؟ در شرایطی که مدیران شایسته‌ و نخبگان جوان در سطوح استان، از تخصص، تجربه و مهارت‌های لازم برای انجام وظایف خود به نحو احسن برخوردارند و با درک عمیق از مسائل و چالش‌های موجود، قادر به ارائه راهکارهای مناسب و اتخاذ تصمیمات صحیح هستند، بی‌شک، استفاده از این متخصصان بومی منجر به افزایش کارایی و اثربخشی در عملکرد دولت و پیشبرد اهداف و برنامه‌های تدوین‌شده در سطح استان می‌شوند. در این بین بهتر است رئیس‌جمهور منتخب و مشاوران ایشان در انتخاب خود دقت‌نظر کنند و متناظر با فعالیت کمیته‌های کشوری در شورای راهبردی، کمیته‌های استانی نیز هم‌سو با آن تشکیل تا انتصاب‌ها در سطوح مدیریتی استان نیز با کیفیت بیشتری انجام شود. آن‌هم در شرایطی که استان‌ها پشتوانه مردمی دکتر پزشکیان بودند.

بنابراین، ضروری است که در انتخاب مدیران کابینه دولت در سطح استان‌ها نیز، شایسته‌سالاری به‌عنوان اصل اساسی مدنظر قرار گیرد. با اتکا به این اصل، می‌توان به آینده‌ای روشن و پرفروغ برای استان البرز امیدوار بود.

از طرفی یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد عدم‌استفاده از مدیرانی است که در تمام سال‌های اخیر در راس امور اجرایی قرار داشته‌اند و جز هیچ، عایدی برای استان نداشته‌اند. یقینا استفاده از این مدیران که شاخصه منفی بی‌انگیزگی را دارند، پیامدهای منفی در دولت جدید خواهد داشت.

نویسنده: رضا عباس‌زاده؛ روزنامه‌نگار و رییس ستاد مطبوعات و فضای مجازی دکتر پزشکیان استان البرز

آخرین اخبار
یادداشت
بیمه ملت
پایگاه خبری شهروندالبرز
پایگاه خبری نوژان نیوز
مؤلف نیوز
پایگاه خبری ویدانیوز