به گزارش روشنای راه، وزارت جهاد کشاورزی این روزها در حالی در آستانه انتخاب وزیری جدید قرار دارد که به گفته فعالان و ذینفعان این حوزه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی بدنه وزارت جهاد کشاورزی بسیار فرتوت و فرسوده است و متاسفانه تمامی افراد آن همانند مهره های شطرنج با حفظ سمت و گاهی با ارتقا رتبه در حال تغییر جا و مکان در یک فضای مشخص و در یک صحنه هستند.
این موارد در حالی است که چالشهای پیشروی وزارت جهاد کشاورزی بسیار انبوه است. در حال حاضر این وزارت خانه با دغدغه هایی همچون تداوم پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی، از دست دادن بازار جهانی، کمبود سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، کمبود افراد متخصص در بدنه وزارت خانه، عدم توازن منطقی بین قیمت محصولات کشاورزی و قیمت نهادهها، ناترازی و عدم بهرهوری بالا، جلوگیری از کاربریهای غیر مجاز اراضی زراعی و باغی و دهها مورد دیگر روبهرو است که تمامی این موارد ماحصل دههها مدیریت نادرست است.
بنابراین انتخاب وزیر شایسته همراه با تیم قوی تا حدودی می تواند بخشی از مسایل را اصلاح کند. البته به عقیده برخی از متخصصان این حوزه طی سال های اخیر این وزارتخانه اتاق خلوت افرادی بوده که با تبانی های متعدد تیشه بر ریشه بیجان این حوزه زده اند و با رانت و فسادهای متعدد نه تنها به امنیت غذایی کشور آسیب رسانده اند بلکه منابع مادی، معنوی و انسانی آن را نیز هدر داده اند.
بر این اساس برخی ملاحظات ضروری و ویژگیهای برجسته وزیر جهاد کشاورزی میتواند شامل مواردی از این دست باشد:
داشتن سابقه موثر اجرایی و مدیریتی در زیربخشهای متنوع و سطوح مختلف وزارت جهاد کشاورزی، شناخت همه جانبه از ظرفیتها و مشکلات اساسی بخش و برخورداری از کاریزمای فردی و به ویژه تیم مدیریتی کارآمد و نوگرا از نیروهای مجرب درون بخشی اعم از دولتی و غیردولتی،
تسلط کافی به مسائل حقوقی و قوانین موضوع بخش کشاورزی و داشتن برنامه عملیاتی در جهت تحقق آنها به همراه ایجاد ارتباط موثر و مستمر با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای رفع خلأها و نیازهای ضروری در حوزه قانونگذاری اعم از اصلاحی، تکمیلی و یا وضع قوانین جدید.
همچنین اعتقاد و ارائه برنامه اجرایی در راستای تحول در مدیریت کلان بخش کشاورزی به ویژه چابکسازی و افزایش کارآمدی و اثربخشی نیروهای ستادی و صف وزارتخانه با راهبرد پرهیز از مداخلات غیرضرور اجرایی به وسیله اصلاح رویکردی و ساختاری در راستای تقویت جایگاه حمایتی و نظارتی دولت در مدیریت عرصههای کشاورزی کشور و باورمند به مدیریت مشارکتی با استفاده از ظرفیتهای مردمی و مصمم به واگذاری اقدامات اجرایی در زیربخشهای مختلف به تشکلهای اصیل بهرهبرداران مطابق قوانین بالادستی از جمله ماده ۶ قانون افزایش بهرهوری و سروسامان دادن به بنگاههای اقماری در اجرای ماده ۲ قانون تشکیل و ارائه برنامه مشخص و مدون در این زمینه.
از دیگر ویژکی ها می توان به ارائه برنامه فنی و اجرایی پیرامون اصلاح و سازماندهی «نظام بهرهبرداری» به عنوان یکی از چالشهای زیربنایی کشاورزی در راستای اجرای طرحها و برنامههای راهبردی نظیر اجرای الگوی کشت، بهرهوری بهینه منابع آب و خاک با استفاده از ظرفیتهای مردمی بخش مانند سازمان و شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی اشاره کرد و نیز اعتقاد به برنامهریزی استراتژیک برای تکمیل زنجیره ارزش کشاورزی به ویژه در حوزه محصولات دارای مزیتهای برتر جهانی و منطقهای و ارائه راهکارهای اجرایی و همچنین اصلاح فرآیندها و رفع موانع بوروکراتیک در حوزه صدور مجوزها مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی.
داشتن برنامه جامع در زمینه مدیریت بهینه توزیع و مصرف آب کشاورزی و همچنین عمران و توسعه روستایی و عشایری، فعالسازی و بهرهگیری از ظرفیتهای مغفول در مدیریت و اقتصاد کشاورزی و روستایی کشور نظیر توسعه اگروتوریسم (گردشگری کشاورزی)، ارائه برنامه اجرایی درباره اصلاح، نوآوری و بازسازماندهی نظام بیمهای و توسعه صنعت بیمه بخش کشاورزی به عنوان بازوی قدرتمند بخش و تحقق قوانین موضوع به ویژه ماده ۳۲ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزیست که با تمامی این اوصاف آیا در رجال و یا نسا کشور فردی با این مشخصات و توانمندیها وجود دارد؟
به عنوان یک فعال صنعت کشاورزی معتقد هستم افراد زیادی برای این سمت می تواند در نظر گرفته شود اما بسیاری از آن ها تک بعدی هستند و به تمام موارد اشراف ندارند. اما با شناختی که از یک نماینده سابق دوره نهم ،یازدهم و دوازدهم حوزه انتخابی آذربایجان شرقی که به گفته بسیاری از کارشناسان، صاحب تفکر در این حوزه است، معتقد هستم وی می تواند چالش های موجود را برطرف کند و از همه مهمتر جان تازه به بدنه وزارت جهاد دهد.
وزارت خانه ای که از روابط عمومی تا کل بدنه آن نیاز مند خانه تکانی بزرگ هستند.