تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : استان البرز
خبرنگار :
کدخبر : 10399
تاریخ : چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 12:12
محبت مصری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان البرز: بحران آب در البرز؛ نیاز فوری به منابع مالی برای مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان البرز اعلام کرد که برای انسداد کامل چاه‌های غیرمجاز در این استان به منابع مالی کافی نیاز است. محبت مصری در بیان کرد که تاکنون ۸۴۵۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است و برداشت بی‌رویه از این چاه‌ها موجب فقر سفره‌های زیرزمینی استان شده است.

به گزارش روشنای راه، مصری افزود: هزینه انسداد هر حلقه چاه حدود ۲۵۰ میلیون ریال برآورد می‌شود و امسال هدف‌گذاری برای انسداد ۱۷۱۰ حلقه چاه صورت گرفته است. با این روند، انسداد کامل چاه‌های غیرمجاز بیش از پنج سال به طول خواهد انجامید که این موضوع آسیب بیشتری به منابع آبی استان وارد خواهد کرد.

مصری همچنین اعلام کرد که استان البرز دارای ۵۳۸۴ حلقه چاه مجاز با آبدهی ۵۳۴ میلیون مترمکعب است و با احتساب چاه‌های غیرمجاز، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود. وی هشدار داد که کاهش سطح آبخوان‌های استان به بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده و این امر تشدید فرونشست زمین و گسترش پدیده گرد و غبار در البرز را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد که شرکت آب منطقه‌ای با جدیت انسداد چاه‌های غیرمجاز را دنبال می‌کند و هم‌اکنون ۲۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه‌شده خام برای واحدهای صنعتی و مزارع کشاورزی جنوب استان اختصاص یافته است.