تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : استان البرز
خبرنگار :
کدخبر : 10451
تاریخ : سه‌شنبه، 01 آبان 1403 - 08:32
محمدرضا احمدی نژاد، شهردار فردیس: برنامه‌های جامع برای حل معضل ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی در دست اجراست محمدرضا احمدی‌نژاد، شهردار فردیس از برنامه‌های متعدد این شهرداری برای حل معضل ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر خبر داد.

به گزارش روشنای راه، احمدی نژاد با تأکید بر اهمیت این موضوع، ترافیک را یکی از مهم‌ترین چالش‌های فردیس دانست و گفت: ترافیک شهر فردیس به دلیل خطی بودن محورهای مواصلاتی و تجاری بودن جاده ملارد و بلوار شهدا با حجم بالایی از تردد روبه‌رو است. همچنین، به دلیل این‌که جاده ملارد یک جاده بین‌شهری محسوب می‌شود، در ساعات پیک با ترافیک سنگینی مواجه هستیم.


اقدامات اجرایی برای کاهش ترافیک

احمدی‌نژاد در ادامه به اقدامات اجرایی در راستای کاهش ترافیک اشاره کرد و افزود: یکی از پروژه‌های مهم، ساخت تقاطع غیرهمسطح در بلوار شهید کچویی و تهرانی مقدم است که می‌تواند بار ترافیکی جاده ملارد را به سمت جنوب منتقل کند. عملیات اجرایی این طرح با بودجه‌ای معادل ۲۲۸ میلیارد تومان به زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین از طراحی یک دوربرگردان غیرهمسطح در ضلع غرب بلوار شهید بیات در فلکه پنجم خبر داد و گفت: این پروژه در حال حاضر در مراحل تصویب شورای ترافیک و کمیسیون ماده ۵ استان قرار دارد. همچنین، یک تقاطع غیرهمسطح در تقاطع دو بلوار کیاتل و شهید سلیمانی (جاده ملارد) نیز در حال مطالعه است که به زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد.


طراحی کمربندی شرقی و ارتباط با اتوبان‌ها

شهردار فردیس به طراحی کمربندی شرقی شهر نیز اشاره کرد و بیان کرد: «مسیرهای ارتباطی این طرح با اتوبان تهران و کرج در وزارت راه و شهرسازی طراحی و مطالعات تکمیلی آن در فردیس انجام شده است. با این حال، به دلیل وجود خط مشترک در بلوار نیایش، نیمی از پروژه در استان تهران قرار دارد که این مسئله ممکن است اجرای آن را پیچیده کند.»


ضرورت ساخت قطار شهری

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه برای حل معضل آینده ترافیک در فردیس نیاز به ساخت قطار شهری داریم، گفت: خط ۲ قطار شهری کرج ملارد که توسط شهرداری کرج تا مترو شهید سلطانی توسعه یافته، قابلیت اجرایی بیش از ۷ کیلومتر در فردیس را دارد. تاکنون بیش از ۱۰ جلسه با مشاوران و پیمانکاران مربوط به پروژه برگزار کرده‌ایم و در حال طراحی ایستگاه‌های فردیس هستیم.

وی همچنین افزود: «این پروژه در چند فاز برای اجرای تونل و ایستگاه‌ها طراحی شده است. در حال حاضر، سه ایستگاه تا ایستگاه سرمنظریه طراحی و جانمایی شده و در صورت تأمین مالی و حمایت‌های لازم، نهایی و اجرایی خواهد شد. با این حال، به دلیل این‌که اراضی هنوز به نام شهرداری فردیس نیست، آغاز پروژه فعلاً ممکن نیست.»


درخواست مردم برای راه‌اندازی اتوبوس‌های تندرو

شهردار فردیس به درخواست‌های مردم برای راه‌اندازی اتوبوس‌های تندرو (BRT) نیز اشاره کرد و گفت: «باید بررسی کنیم که این طرح چقدر با برنامه قطار شهری هماهنگ است. اگر قرار باشد در افق ۱۰ سال آینده مترو داشته باشیم، اجرای این طرح ممکن است توجیهی نداشته باشد.»

احمدی‌نژاد همچنین یادآور شد: «اجرای خط BRT نیازمند زیرساخت‌های لازم است و دسترسی به آن باید به صورت ایمن و غیرهمسطح تأمین شود. پیش از این، مطالعاتی برای بخشی از جاده ملارد در شهرداری کرج انجام شده است. با توجه به محدودیت‌های بودجه فردیس، اجرای خط تندرو یکی از راه‌حل‌های ترافیکی است که با تصمیم شورای شهر یکی از دو طرح فوق به اجرا درخواهد آمد.»


توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

در پایان، احمدی‌نژاد به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در فردیس اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، ۴۰ دستگاه اتوبوس در فردیس فعال است و ۱۰ دستگاه دیگر از وزارت کشور در خواست داریم. همچنین، مصوبه خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر از شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این، ۶۰۰ دستگاه تاکسی در فردیس وجود دارد که اکثراً فرسوده هستند و نوسازی ناوگان نیز در برنامه ما قرار دارد.»