تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : استان البرز
خبرنگار :
کدخبر : 10951
تاریخ : شنبه، 24 آذر 1403 - 15:35
علی زندی فر، مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان البرز: البرز؛ استانی با بالاترین تردد آزادراهی کشور و چالش‌های ترافیکی علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز، در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل‌ونقل و در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، از دستاوردها، چالش‌ها و برنامه‌های آتی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز سخن گفت. وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در این استان استراتژیک، اقدامات گسترده‌ای که طی سال‌های اخیر انجام شده را تشریح کرد.

به گزارش روشنای راه، زندی‌فر با اعلام این‌که بودجه استانی راهداری البرز به هشت برابر افزایش یافته است، این میزان را برای پاسخگویی به نیازهای جاده‌ای استان ناکافی دانست. وی بیان کرد: بودجه استانی البرز هم‌اکنون حدود ۳۶۰ میلیارد تومان و بودجه ملی ۸۰۰ میلیارد تومان است. با وجود این افزایش، برای استانی مانند البرز که با حجم بالای تردد و چالش‌های جاده‌ای مواجه است، این مقدار همچنان کم محسوب می‌شود.

وی افزود: در سفر نخست رئیس‌جمهور به البرز، ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه درخواست شد که در نهایت با رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعدد، ۲۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت. این مبلغ، علاوه بر بودجه استانی، توانست بخشی از پروژه‌های معوقه را به سرانجام برساند.


دریافت قیر رایگان و بودجه مناطق کم‌برخوردار

مدیرکل راهداری البرز به بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود اشاره کرد و گفت: البرز یکی از استان‌هایی است که بیشترین سهم قیر رایگان را دریافت کرده است. همچنین، با همکاری نمایندگان مجلس، از اعتبارات مناطق کم‌برخوردار و محروم نیز بودجه خوبی جذب شده است که در توسعه زیرساخت‌ها مؤثر بوده است.


دستاوردهای مهم در سفرهای رئیس‌جمهور

زندی‌فر با اشاره به دستاوردهای سفر دوم رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در این سفر، سه هزار میلیارد تومان بودجه درخواست شد که تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان آن تصویب و تخصیص داده شده است. بخشی از این اعتبارات صرف پروژه‌هایی نظیر آسفالت و بهسازی ۱۰ روستای طالقان و روکش آسفالت ۱۶ روستای دیگر شده است.


اصلاح محورهای پرخطر و کاهش تلفات جاده‌ای

وی به اقدامات انجام‌شده برای کاهش خطرات جاده‌ای در محورهای پرتردد استان اشاره کرد و گفت: محور ماهدشت-اشتهارد که از پرحادثه‌ترین محورهای استان محسوب می‌شد، در طول یک سال شاهد ۲۳ فوتی بود. با اصلاح ۶۴ کیلومتر شیب و نصب پنج کیلومتر نیوجرسی، تلفات این محور به ۹ نفر کاهش یافت.

زندی‌فر در ادامه افزود: «در سه سال اخیر، ۳۵۰ قرارداد به ارزش بیش از سه هزار میلیارد تومان منعقد شده و در حال حاضر، ۳۸ پروژه به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان در محور چالوس در حال انجام است. همچنین، در این مدت، با انجام اقدامات اصلاحی، تعداد سقوط به داخل رودخانه در این محور از ۲۷ مورد به سه مورد کاهش یافته است.»


ساماندهی تونل‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری البرز با اشاره به اقدامات در حال انجام برای ساماندهی تونل‌های استان گفت: در بخش‌هایی نظیر سیستم روشنایی، زه‌کشی و خط‌کشی تونل‌ها، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است. در سطح استان، ۱۴ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شد که تاکنون هشت مورد از این نقاط رفع شده‌اند و کار برای رفع مابقی ادامه دارد.


تردد سنگین در البرز؛ چالش‌های آزادراهی و راه‌حل‌ها

وی با ارائه آماری از میزان تردد خودروها در استان اظهار کرد: در هشت ماهه نخست امسال، ۷۸ میلیون ورودی و ۷۶ میلیون خروجی خودرو در البرز ثبت شده است. این استان، به‌عنوان یکی از سه استان پرترافیک کشور، بیشترین حجم تردد آزادراهی را دارد. برای کاهش این معضل، در تلاش هستیم تا آزادراه‌ها را تعریض و ظرفیت ترافیکی استان را افزایش دهیم.


اقدامات اجتماعی و جاده‌ای

زندی‌فر همچنین به اقدامات اجتماعی اداره کل راهداری اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته، با تلاش همکاران حوزه راهداری، ۸۸ زندانی از زندان آزاد شده‌اند و امسال نیز ۷۲ زندانی جرائم غیرعمد به آغوش خانواده بازمی‌گردند.

وی با اشاره به فوت ۶۴ عابر پیاده در جاده‌های استان در سال گذشته خاطرنشان کرد: علت عمده این حوادث، بی‌احتیاطی بوده است. برای کاهش این آمار، اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند نرده‌کشی اتوبان در برخی محدوده‌ها انجام شده است.


برنامه‌های آتی و نیازهای جاده‌ای

مدیرکل راهداری البرز در پایان تأکید کرد: البرز به ۲۸ مسیر جدید رفت و برگشت جاده‌ای نیاز دارد و برنامه‌ریزی برای توسعه و بهسازی مسیرهای موجود در دست اجراست. امیدواریم با تخصیص بودجه‌های لازم و همکاری همه دستگاه‌ها، گام‌های موثری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی و افزایش ایمنی جاده‌ها برداریم.