به گزارش روشنای راه، مریم قهرمانی صارم در بازدید از سازمان قطار شهری کرج بیان کرد: اول دیماه سال ۱۳۸۰ اساسنامه سازمان قطار شهری کرج توسط وزیر کشور ابلاغ شد و این سازمان رسماً برای احداث متروی کرج و حومه آغاز به کار کرد. با این حال، پس از گذشت بیش از دو دهه، تنها چند کیلومتر از این پروژه، شامل مسیر چهارراه طالقانی تا چهلوپنجمتری گلشهر، راهاندازی شده است.
پیشرفتهای اندک در برابر فرصتهای ازدسترفته
قهرمانی صارم ادامه داد: اقدامات فیزیکی نظیر حفر تونل و مراحل قبل از ریلگذاری در طول این سالها انجام شده است. با وجود این، با توجه به نرخ دلار در سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰، انتظار میرفت که این پروژه با پیشرفت بیشتری همراه باشد. متأسفانه مشکلاتی مانند اختلافات میان پیمانکاران و شهرداری، مسائل مالی، و شیوههای مدیریتی ناکارآمد موجب شدند تا این پروژه به بهرهبرداری نرسد و همچنان در رکود باقی بماند.
ظرفیتهای بالقوه ایستگاه شهید سلطانی
وی با اشاره به تکمیل ایستگاه شهید سلطانی اظهار داشت: در حال حاضر، امکان تردد قطار در این مسیر تا چهارراه طالقانی وجود دارد و میتوان با برنامهریزی مناسب، بخشی از سفرهای درونشهری را از خیابانها به متروی کرج منتقل کرد. این اقدام میتواند گامی موثر در کاهش ترافیک و بهبود عبور و مرور شهری باشد.
لزوم توجه به زیرساختها و تکمیل پروژه
عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره ششم شورای شهر، بر لزوم احداث زیرساختهای اتصال ایستگاه چهلوپنجمتری گلشهر (خط تهران-کرج) به تقاطع خیابان شهید بهشتی تأکید داشتم. این مسیر که فاقد هرگونه معارض است، با تکمیل تونل و سایر اقدامات ظرف دو سال میتوانست به بهرهبرداری برسد. اما تاکنون این پروژه عملیاتی نشده است.
قهرمانی صارم در پایان تاکید کرد: انتقال مسافران از ایستگاه شهید سلطانی به چهارراه طالقانی و بخشهایی از چهلوپنجمتری تا شهید بهشتی میتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش سفرهای درونشهری و افزایش کارآمدی حملونقل عمومی در کرج داشته باشد.