به گزارش روشنای راه، 1090 مرکز مثبت زندگی به پایگاه غربالگری اختلالات بینایی مجهز شدهاند که با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مطابق با دستورالعمل جامع پیشگیری از تنبلی چشم در این زمینه فعالیت میکنند.
وی یادآور شد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف ارتقای سطح بینایی و کاهش شیوع و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۶ - ۳ ساله در سراسر کشور، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم و صعب العبور و افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از بیماریهای چشمی و راههای پیشگیری از آن هر ساله در سراسر کشور اجرا می شود.
وی با اشاره به سابقه ۲۵ ساله این برنامه گفت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی انجام می شود و با توجه به راه اندازی 2527 مرکز مثبت زندگی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سراسر کشور، تاکنون 1090 مرکز مثبت زندگی به پایگاه غربالگری اختلالات بینایی مجهز شدهاند که با رعایت پروتکل های بهداشتی و مطابق با دستورالعمل جامع پیشگیری از تنبلی چشم به عنوان دستور العمل مرجع در این زمینه فعالیت می کنند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همچنین این مراکز با تاکید بر آموزش غربالگران، اخذگواهی و فراهم کردن تجهیزات جهت اجرای برنامه شامل E چارت لامپی، دستگاه غربالگری عیوب انکساری در موارد خاص و درنظر گرفتن شرایط استاندارد اتاق غربال آماده ارائه خدمات هستند.
رضوان مدنی گفت: با توجه به اینکه پراکندگی جغرافیایی مراکز مثبت زندگی به گونه ای در نظر گرفته شده که در هر محله یک مرکز وجود داشته باشد، دسترسی خانواده ها به خدمات غربالگری اختلالات بینایی در کنار سایر خدمات بهزیستی تسهیل شده است.
صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸ و ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان بهزیستی کشور قرار گرفت و و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۹ آغاز شد.
مراسم افتتاح ۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی با حضور رئیس جمهوری بهصورت ویدئوکنفرانس به عنوان ابرپروژه خدمات اجتماعی بعد از ۲۰ سال در اسفندماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد.
خدمات ۲۲ گانهای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجیهای محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاهسازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه میشود.
فرآیند ارائه خدمات به فرد یا خانواده به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی(منطقه) به مراکز مراجعه میکنند یا کارشناسان نزد آنان میروند، خدمت نهایی را دریافت میکنند یا از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر میروند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده میشوند.
همچنین وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این مراکز گفته بود که وجود پرونده الکترونیک برای هر خانواده تحت پوشش بهزیستی در مراکز مثبت زندگی باعث حذف بروکراسی زائد شده است. در این مراکز خدماتی مثل آموزش خانواده برای پیشگیری از معلولیت و آموزش توانمندسازی برای آسیب های اجتماعی و نیازسنجی فعال انجام می شود. با تشکیل مراکز خدمات مثبت به عنوان ابرپروژه اجتماعی فصل نوینی در خدمات اجتماعی باز می شود و ظرفیت شبکه سلامت اجتماعی شکل خواهد گرفت.